V Kremnici platia etické kódexy

31.03.2003 Celý región

Decentralizácia právomocí môže znamenať aj decentralizáciu korupcie\r\n\r\nV polovici marca predstavil minister spravodlivosti Daniel Lipšic nový návrh zákona o ...
Decentralizácia právomocí môže znamenať aj decentralizáciu korupcie

V polovici marca predstavil minister spravodlivosti Daniel Lipšic nový návrh zákona o konflikte záujmov. Keďže na mestá, obce a vyššie územné celky (VÚC) prechádza stále viac právomocí, úloh i peňazí, zákon by sa mal vzťahovať aj na primátorov, starostov, predsedov VÚC a poslancov samospráv. Decentralizácia kompetencií totiž môže znamenať aj decentralizáciu korupcie. Ako pre denník SME uviedol splnomocnenec pre reformu verejnej správy Viktor Nižňanský, \"Korupcia a klientelizmus na miestnej úrovni existujú, len sú rozložené do veľkého počtu územných celkov a menej viditeľné. \"

Niektoré mestá sa do boja s týmito problémami už pustili. Napríklad zastupiteľstvo v Kremnici usporiadalo anketu, podľa ktorej vyše polovica opýtaných považuje korupciu za závažný problém rozvoja mesta. Kremnickí poslanci preto 15. júla 2002 prijali etické kódexy voleného predstaviteľa samosprávy ako aj zamestnanca mesta. Vychádzali pritom zo skúseností kongresu miestnych a regionálnych samospráv Rady Európy. Pre inšpiráciu samospráv i občanov dnes prinášame hlavné body kremnických kódexov v skrátenom znení. Kódexy nájdete na URL adrese...

Etický kódex voleného predstaviteľa samosprávy mesta Kremnica

Volenými predstaviteľmi sú poslanci MsZ, primátor a hlavný kontrolór.

Etické princípy
- Volený predstaviteľ sa správa čestne. Vyhne sa takému správaniu a konaniu, ktoré by pri výkone funkcie priamo alebo nepriamo uprednostnilo súkromný záujem s cieľom získať priamy alebo nepriamy profit.
- Pri hlasovaní sa poslanec riadi podľa toho, či navrhnuté rozhodnutie je objektívne, spravodlivé a pre mesto prospešné a nie podľa toho, kto rozhodnutie navrhol alebo komu navrhované rozhodnutie prospeje. Neuhýba pred svojou zodpovednosťou tým, že sa ľahkovážne zdrží hlasovania, prípadne sa na ňom nezúčastní.

Konflikt záujmov
- Ak má volený predstaviteľ priamy alebo nepriamy osobný záujem vo veciach, ktoré sú predmetom rokovania orgánov obce, oboznámi s touto skutočnosťou mestské zastupiteľstvo ešte predtým, ako sa o nich začne rokovať.

Dary a zákaz korupcie
- Volený predstaviteľ neprijíma a nevyžaduje žiadne dary, služby, finančné prostriedky ani iné výhody, ktorých cieľom je ovplyvniť jeho rozhodnutie.
- Primátor sa zaväzuje všetky dary alebo finančné prostriedky, získané na oficiálnych podujatiach z titulu svojej funkcie, registrovať v osobitnom registri mesta a používať ich ako verejné zdroje a pre verejné účely.

Zneužitie funkcie verejného činiteľa
- Volený predstaviteľ rozhoduje o použití finančných prostriedkov a majetku mesta v súlade s platnými zákonmi, nariadeniami a v prospech verejného záujmu, zdrží sa konania, ktoré by mohlo viesť k priamemu alebo nepriamemu zneužívaniu finančných prostriedkov a majetku mesta pre súkromné záujmy jeho, jeho príbuzných alebo iných osôb.
- Pri výkone funkcie nebude primátor prijímať opatrenia ani rozhodnutia, ktoré by ho zvýhodňovali v budúcom osobnom alebo profesionálnom živote.

Kontrola
- Pri výkone funkcie postupuje primátor otvorene a transparentne a nebráni vykonaniu kontroly alebo kontrolného opatrenia.

Zverejňovanie rozhodnutí a informácií
- Primátor mesta je vždy pripravený zodpovedať sa občanom za svoje rozhodnutia a preukázať, že sú v súlade s verejným záujmom. Na požiadanie vysvetlí a zdôvodní svoje rozhodnutie. Nezatajuje žiadne informácie alebo úkony, pokiaľ mu to neukladá zákon.

Vzťahy s médiami
- Primátor mesta zodpovie otvorene a v plnom rozsahu na otázky zástupcov médií, ktoré sa týkajú činnosti mestského zastupiteľstva, jeho funkcie, činnosti organizácií zriadených mestom, ale nie je povinný poskytnúť informácie zo súkromného života svojho alebo iného voleného predstaviteľa či zamestnanca mesta. Poskytne všetky požadované informácie s výnimkou tých, ktoré sú zákonom definované ako tajné.

Prijímanie a hodnotenie zamestnancov
- Primátor mesta ako štatutárny orgán mesta pri výkone svojej funkcie nikoho nediskriminuje ani nezvýhodňuje z dôvodu pohlavia, farby pleti, náboženstva, veku alebo národnosti.
- Volený predstaviteľ za žiadnych okolností nevyžaduje od zamestnancov mesta, aby zanedbávali alebo obchádzali zákony a platné nariadenia s cieľom poskytnutia priameho alebo nepriameho prospechu.

Pravidlá volebnej kampane
- Volený predstaviteľ nepoužíva počas výkonu svojej funkcie mestské finančné prostriedky ani majetok mesta v prospech volebnej kampane svojej alebo iného kandidáta, s výnimkou prenajatia priestorov na propagáciu a stretnutia s voličmi za úhradu.
- Volený predstaviteľ nenúti žiadnym spôsobom občanov a zamestnancov mesta hlasovať inak ako podľa vlastného rozhodnutia. Zároveň sa vyhýba získať hlasy voličov ohováraním iných kandidátov, využívaním násilia alebo vyhrážania, navádzaním na porušovanie volebných pravidiel, prísľubom finančných prostriedkov alebo iných darov či zvýhodnenia pri výkone svojej budúcej funkcie.

Etický kódex zamestnanca mesta Kremnica

Pod pojmom zamestnanci mesta sa rozumejú zamestnanci pracujúci na Mestskom úrade Kremnica, na Mestskej polícii Kremnica, mestský požiarnik, vedúci a riaditelia podnikov a organizácií zriadených mestom ako aj iné funkcie uvedené v Pracovnom poriadku mesta Kremnica.

Základné princípy správania sa zamestnanca
- Usiluje sa o zjednodušenie procesných postupov a urýchlenie lehôt na vydanie stanovísk a rozhodnutí.
- Za svoje konanie a rozhodnutia zodpovedá zamestnávateľovi a verejnosti a je pripravený podrobiť sa kontrole a strpieť nevyhnutne potrebné preskúmanie jeho postupu.
- Pri plnení svojich úloh je maximálne otvorený a prístupný verejnosti. Je povinný riadne zdôvodniť svoje rozhodnutia.
- Výkon práce musí byť spojený s maximálnou mierou slušnosti, porozumenia a ochoty. Voči verejnosti vystupuje zdvorilo a s úctou, nie je však povinný znášať vulgárne prejavy a urážky a konať s osobami, ktoré nedodržujú pravidlá slušného správania.

Konflikt záujmov
- Zamestnanec koná vždy vo verejnom záujme. Nepripustí, aby došlo ku konfliktu súkromných záujmov s jeho postavením zamestnanca verejnej správy.

Dary a iné výhody
- Zamestnanec nevyžaduje ani neprijíma dary, úsluhy, pozornosti ani iné výhody, ktoré by mohli ovplyvniť jeho rozhodovanie a profesionálny prístup vo veci, alebo ktoré by bolo možné považovať za odmenu za prácu, ktorá je jeho povinnosťou. Návrhy na poskytnutie daru je povinný bezodkladne nahlásiť svojmu nadriadenému.
- Zamestnanec nepripustí, aby sa v súvislosti s plnením zverených úloh dostal do pozície, v ktorej je zaviazaný oplatiť preukázanú službu alebo výhodu, alebo ktorá ho zbavuje nestrannosti pri rozhodovaní.
- Zamestnanec je povinný i v súkromnom živote vyhnúť sa takému správaniu a činnostiam, ktoré by mohli znížiť dôveru v nestranný výkon verejnej správy .

Zneužitie úradného postavenia
- Zamestnanec nezneužíva výhody plynúce z postavenia ani informácie získané pri plnení úloh pre získanie akéhokoľvek majetkového, či iného prospechu.
- Zamestnanec je povinný zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri plnení svojich úloh, a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám, pričom táto povinnosť trvá i po skončení pracovného pomeru. To neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil štatutárny orgán alebo ním poverená osoba.

Oznamovacia povinnosť
Zamestnanec je povinný bezodkladne oznámiť svojmu nadriadenému prípady:
- konfliktu záujmov, resp. nemožnosti vyhnúť sa konfliktu záujmov,
a) ak je požiadaný, aby konal v rozpore s právnymi predpismi alebo etickým kódexom,
b) zistenia straty alebo poškodzovania verejného majetku,
c) zistenia alebo podozrenia z podvodného alebo korupčného konania,
d) vulgárnych útokov smerujúcich voči jeho osobe alebo voči orgánu verejnej správy alebo konania s osobami pod vplyvom návykových látok,
e) ponúknutia akýchkoľvek výhod, ktoré by mohli mať nežiadúci vplyv na jeho rozhodovanie a výkon funkcie.

Spoločné ustanovenie
- Výkon verejnej správy je službou verejnosti.
- Zamestnávateľ vytvára zamestnancom dôstojné podmienky pre riadny výkon ich povinností.
- Zamestnanec poskytuje verejnosti pokiaľ možno čo najúplnejšie informácie o svojej činnosti v súlade s príslušnými právnymi predpismi, predovšetkým zákonom č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám.

Pripravili: Luděk Mlčoch & Marta Dovalová
 

Vyberte región